Seminář móda 2014
Showroom a centrum testování RFID technologie při GS1 Czech Republic připravilo seminář pro zástupce předních tuzemských módních značek a sportovních řetězců. Na přípravě live ukázky životního cyklu tagu, označujícího kus oblečení EPC/RFID, centrum spolupracovalo se společností IBM Česká republika.

Na odvětví apparel jako na jeden z nejperspektivnějších maloobchodních segmentů se začalo intenzivněji orientovat EPC/RFID centrum v Praze. Nezávislé pracoviště, jehož školicí prostory a testovací centrum se nacházejí v sídle GS1 Czech Republic, je členem sítě čtrnácti laboratoří, RFID showroomů a kompetenčních center zřízených za podpory GS1 in Europe. Především skandinávské partnerské laboratoře spolu s centrem v Rakousku mají za sebou ve sféře uplatnění standardu EPC v módním průmyslu velký kus práce. Byla jen otázka času, kdy do tohoto nadějného odvětví vstoupí také české EPC/RFID centrum.

Stálá dostupnost zboží: prodeje neutečou

H&M, Zara, C&A, Adidas, Mark & Spencer, Macy’s, Galeria Kaufhof, Decathlon, Gary Weber, F&F (Tesco), American Apparel, Levi Strauss & Co a další, to jsou jen některá jména známějších značek, které se rozhodly zavést technologii RFID. Impozantní počty projektů hlásí také asijsko-pacifický region. Proč v maloobchodních aplikacích dnes suverénně vede právě móda?

Mezi specifika průmyslu oděvních výrobků patří velké množství jednotlivých druhů zboží, barev a jejich konfekčních variant, sezonnost, časté změny sortimentu a z nich vyplývající mimořádně vysoká frekvence doplňování zboží na sklad/prodejní plochu. Velmi časté inventury s sebou pak nesou vysoké nároky na personál skladů a prodejen.

Zatímco pomocí standardního čárového kódu je možné popsat pouze druh daného oblečení, díky EPC kódu (Electronic Product Code) s využitím standardu sGTIN (sériové globální číslo obchodní položky) je možné identifikovat každý jednotlivý kus – druh, barvu, velikost či jinou variantu. To je spolu s výrazně rychlejším snímáním položek klíčový faktor úspěchu technologie RFID v sektoru módy, kdy okamžité inventury prováděné na prodejní ploše umožňují efektivní řízení zásob.

Sháníte světlé tvídové sako? V tomto obchodě vaše velikost není, odcházíte do dalšího, v nejhorším případě projdete více prodejen soustředěných v obchodním centru. Pro zákazníka znamená tzv. situace „není skladem“ jen čas strávený v dalších prodejnách navíc, pro obchodníka je efekt obávaného out of stock neúprosný: ztráta prodeje. Automatická identifikace jednotlivých kusů zboží představuje výraznou podporu pro včasné doplňování zboží v optimálním množství a zajištění jeho stálé dostupnosti. Masivní nástup jedinečné identifikace pomocí elektronického kódu produktu v daném segmentu dále souvisí s vyšší pořizovací cenou zboží, kdy je cena EPC tagu v porovnání s označovanými jednotkami zanedbatelná.

Seminář Benefity RFID v sektoru módy

Textilní průmysl v ČR má kromě výše uvedeného jedno specifikum navíc. Tuzemský trh se může pochlubit velkým počtem domácích značek, jejichž sítě prodejen se dobře etablovaly jak u nás, tak nezřídka i v zahraničí. Tuzemským podnikatelům se podařilo navázat na bohatou tradici textilního průmyslu a vytvořit silné značky v segmentu dámské a pánské módy, prádla, sportovního oblečení, outdoorových a funkčních oděvů. Zástupcům těchto společností byla primárně adresována pozvánka na seminář Benefity RFID v sektoru módy, který připravilo EPC/RFID centrum ve spolupráci se společností IBM Česká republika.

Školicí místnost sousedící s RFID laboratoří se poslední zářijový pátek zaplnila do posledního místa. Posluchače uvítala projektová manažerka EPC/RFID Petra Fuchsíková teoretickým úvodem do problematiky využití EPC tagů pro módní průmysl v dodavatelských řetězcích. Jana Duháčková z oddělení Integrated Technology Services společnosti IBM Česká republika prezentovala několik případových studií. Její spolupracovník Jan Rydval poté již v laboratoři demonstroval životní cyklus RFID tagu na kusu oděvu: simuloval označení obchodní jednotky ve výrobě se zapsáním dat do tagu, její příjem do distribučního centra (hromadné načtení při průjezdu RFID branou) a do prodejny. Cyklus zakončil odbavením zboží na POS a jeho vyřazením ze skladového hospodářství spojeným s deaktivací systému EAS (Eletronic Article Surveillance – elektronická ochrana zboží). IT konzultant následně předvedl vyhledání konkrétního kusu zboží v regálu a modelovou inventuru zboží.

V závěru semináře byly zodpovězeny četné dotazy hostů. EPC/RFID centrum všem děkuje za účast. V nadcházejícím období chce výhody radiofrekvenční identifikace v globálním standardu EPC dále propagovat pro širší auditorium a připravuje odborný program v rámci mezinárodních veletrhů módy Styl a Kabo, které se budou konat 22.–24. února 2015 v Brně. Současně chystá vytvoření stálé pracovní skupiny se zastoupením představitelů módních značek.