Další přední výrobce pneu aplikuje RFID tagy na své produkty: Společnost Kumho nedávno začala se značením všech pneumatik vyrobených v Koreji. Světová dvojka, Michelin, vyzývá k vytvoření jednotného standardu pro RFID a nabízí knowhow.

Expanze technologie radiofrekvenční identifikace v segmentu výroby pneumatik má pozoruhodnou dynamiku. Jestliže před dvěma lety společnost Goodyear ohlásila zahájení výroby prvních nákladních pneu s RFID, nyní bude brzy standardem značení kompletního portfolia pneumatik výrobců. K tomuto kroku se jako první odhodlala jihokorejská společnost Kumho.

Od příštího roku bude všech 35 milionů pneumatik zn. Kumho každoročně vyrobených v Koreji vybaveno pasivním UHF tagem standardu EPC Gen 2. Technologie zajišťuje sledovatelnost výrobků v rámci výrobních závodů, v průběhu dodavatelského řetězce, na prodejní ploše i po celý životní cyklus pneumatiky, kdy přináší značné výhody uživatelům – majitelům či správcům vozových parků.

Ekonomický přínos je značný

Ve spolupráci se sesterskou technologickou společností Asiana IDT Kumho vyvinulo tenký obdélníkový UHF EPC RFID tag, který je za vysoké teploty a tlaku zapuštěn do vnitřní vrstvy výrobku. Do konce letošního roku má být aplikováno na 14 milionů těchto tagů, od roku 2014 bude RFID tag nést již každá ze zhruba 35 milionů pneumatik, které každoročně opouštějí výrobní linky korejských závodů Kumho. Roční úspory, které má přinést odstranění intralogistických chyb způsobených lidským faktorem, snížení počtu reklamací a razantní zjednodušení identifikace produkce, společnost odhaduje na 9 milionů dolarů. Následně společnost plánuje implementaci RFID i do svých zahraničních závodů.

V úvodní fázi byly do projektu zapojeny továrny ve městech Gwangji a Gokseung produkující pneu pro autobusy a užitková vozidla a část výrobního programu značkových pneumatik pro některé automobilky (tzv. Original Equipment – OE segment). Projekt je aktuálně rozšiřován o značení všech pneumatik vyrobených v Jižní Koreji určených pro domácí trh; cílem má být označování kompletní produkce všech továren globální sítě Kumho.

„Prodejci mohou využívat tagy při řízení zásob a logistiky v distribučních centrech,“ říká Megan Wentz, koordinátorka marketingové komunikace společnosti Kumho Tire USA. „Uživatelé pak mohou snadno kontrolovat dobu individuální životnosti pneumatik a jejich opotřebení.“ Pro správu parku pneumatik větších flotil je připravené webové řešení.

Michelin: iniciativa pro zavedení jednotného standardu

Dalším renomovaným výrobcem, který vsadil na RFID technologii, je Michelin. V loňském roce dodal francouzský koncern RFID verzi pneumatik X InCity provozovateli autobusových linek v Londýně. Použité RFID tagy jsou opatřeny senzory sledující tlak v pneumatikách. Pouhý týden po zveřejnění záměru korejského konkurenta o značení kompletní produkce RFID tagy Michelin vzkázal odborné veřejnosti, že je ochotný poskytnout některé ze svých 40 patentů na využití RFID technologie bezplatně celému průmyslu. Záměrem světové dvojky mezi výrobci pneumatik je stanovit jednotný RFID standard. Aktuálně se v daném oboru uplatňují tyto standardy: GS1-EPC TDS (=Tag Data Standard) verze 1.5, AIAG B11, B21 JAIF, ISO-17367 a TMC RP 247.

Svoji nabídku Michelin odůvodnil snahou podpořit přijetí jednotného celosvětového standardu, který by posloužil jako klíčový prvek k urychlení zavádění RFID. Ostatní světoví hráči zatím vyčkávají s odpovědí.