Hongkongský výrobce kabelek, obuvi a kožených doplňků pod značkou Fortune Duck využívá pasivní UHF EPC RFID tagy ke sledování zboží z výroby po prodejny. Přesnost řízení zásob se zvýšila o téměř 10 %.

Společnost Penta Manufacturing, která pod značkou Fortune Duck na východoasijský trh dodává kabelky, peněženky, boty a další kožené zboží, zvýšila přesnost inventarizace zásob z 90 % na 99,9 % - díky systému na bázi radiofrekvenční identifikace určeného ke sledování jednotlivých kusů zboží z místa výroby až na místo prodeje ve značkových obchodech.

Penta Manufacturing prodává kožené výrobky nejen přes distribuční partnery, ale také přímo spotřebitelům, na pultech svých brandových maloobchodních prodejen v Číně a Hong Kongu. Společnost provozuje 37 značkových obchodů Fortune Duck a tři franšízové prodejny. RFID projekt je zatím v pilotním provozu v jednom obchodě; uživatel plánuje postupné rozšiřování sytému do všech prodejen.

Boj za plnou dostupnost zboží na prodejní ploše

V roce 2012 se hongkongská společnost začala poohlížet po technologickém řešení, které by dokázalo zajistit stálou dostupnost veškerého zboží v obchodech. Penta Manufactoring dosahovala průměrné 90% přesnosti inventarizace a potýkala se s problémy absence některých druhů zboží z důvodu jeho ztrát během jeho dopravení do obchodů či s problémy přesné lokalizace vybraných položek a jejich následným nedodáním.

Daná desetiprocentní nepřesnost v řízení zásob vedla ke ztrátě prodejů z důvodu absence zboží na prodejní ploše. Management společnosti přitom nebyl schopen stanovit, v jakém bodě v rámci dodavatelského řetězce došlo k přerušené dodávky daného výrobku a zda ke ztrátám došlo v důsledku krádeže nebo chyby.

Nepřesnosti v řízení zásob se firma snažila odstranit zavedením dodávek zboží o větších objemech; vytvořením bezpečnostních zásob pak zajistit plnou dostupnost zboží v prodejnách. Toto opatření však pouze přeneslo úzká hrdla na stranu skladu. Navíc se později objevily případy ilegálních prodejů zboží na černý trh, což ohrozilo image značky.

Řešení na bázi EPC Gen 3 RFID UHF

Na pomoc s těmito problémy přispěchala hongkongská IT společnost QBS System. Její řešení s obchodním názvem RFID ILT dopomáhá ke zvýšení viditelnosti zboží po celý jeho životní cyklus, od místa výroby až po prodejny. Firma QBS rovněž nabízí řízení projektů a poradenství v oblasti implementace návrhů, její partner, firma Netage Software Development, dodává software pro podporu sběru dat pomoci RFID a jejich správy.

Na konci roku 2012 proběhla instalace technologií ve vybraných objektech výrobce koženého zboží. Počátkem loňského roku byl zahájen pilotní projekt. V rámci projektu probíhá označování veškerého zboží určeného pro jeden z obchodů značky Fortune Duck a jeho sledování na ploše distribučního skladu, v zázemí obchodu a místě prodeje.

Každý výrobek je v továrně označen RFID tagy typu inlay, obsahující EPC Gen 3 RFID čipy Impinj Monze 4 a Monza 5. Do uzávěrky článku (konec ledna 2014) zaměstnanci tagy označili přibližně 60 000 položek. Mimoto bylo aplikováno kolem sta speciálních RFID tagů pro kovové prostředí k označení skladových lokací v distribučním centru výrobce.

Skladové operace pod kontrolou RFID

Tagy se poprvé načítají na příjmu centrálního skladu Penta Manufacturing v Číně pomocí stacionárních čteček Impinj R420 instalovaných v prostoru nakládacích ramp, a dále u vchodů a východů do/z skladovacích zón. Ruční terminály se čtečkami (zn. Motorola Solutions) slouží k identifikaci zboží na prodejní ploše a také ve skladovacích zónách distribučního centra.

Informační systém výrobce eviduje každou položku přijatou do centrálního skladu na základě dat ze stacionárních čteček v zóně příjmu. V momentě zaskladnění na konkrétní lokaci personál skladu načítá RFID tagy na zboží pomocí ručních terminálů; současně snímá identifikátor z tagu skladové lokace, kam zboží ukládá. Data z konkrétní jednotky zboží jsou v informačním systému propojena s údaji o umístění ve skladu.

Jakmile do skladu dorazí objednávka, informační systém vygeneruje seznam k vychystání s údaji o umístění zboží ve skladu. Skladníci vybaveni ručními terminály ověřují správnost vychystávání objednaných položek. Kompletní zásilky poté míří v nákladních autech do značkových obchodů. Vyslaní dat ze stacionárních čteček umístěných v zóně expedice potvrzuje provedení operace odeslání zboží a iniciuje aktualizaci údajů v systému.

Personál obchodů pracuje rovněž s ručními čtečkami: snímá tagy každé položky během vybalování zboží a tím provádí automatickou aktualizaci stavu zásob prodejny v softwaru. Kromě toho provádí pravidelné inventury rychlým načítáním tagů na prodejní ploše.

Vize: chytré RFID regály v prodejnách

Po zakoupení výrobku zaměstnanec obchodu načte tag a odstraní jej. Software automaticky aktualizuje data v informačním systému prodejny a pokud je třeba, zadá příkaz k objednávce.
Technologie zvýšila přesnost řízení zásob a co více, významně zefektivnila procesy příjmu a expedice zboží na straně skladu. Podle zástupců společnosti si načtení dvou set označených položek v přepravním boxu pouhou manipulací RFID branou vyžádá méně než pět sekund. To je přibližně desetkrát rychleji, než při ruční evidenci každé položky.

“Každodenní kontrolování stavu zboží na prodejní ploše je nyní velmi rychlé a přesné a zastane je jediný pracovník,“ doplňuje Gary Wong, ředitel společnosti QBS System. Řešení podle něj zamezuje vzniku situace, kdy požadované zboží není skladem a dopomáhá tak ke zvyšování prodejů.

V dalších fázích projektu zadavatel počítá s rozšířením systému do všech prodejen značky Fortune Duck i do skladů nezávislých distributorů, se kterými firma dlouhodobě spolupracuje. Další vizí je pak instalace RFID regálů v prodejnách. Tzv. chytré police budou schopné v reálném čase poskytovat informace o aktuálním stavu zásob v prodejně.