Interaktivní displeje v obchodech španělské obuvní značky Munich pomáhají zákazníkům získat informace o zboží. Řeknou jim, jaké barevné varianty a velikosti jsou dostupné a z nákupu místo hledání správných bot dělají zábavu.

Výrobky značky sportovní obuvi Munich (zal. 1939) charakterizuje velký designový symbol „X“. Španělský výrobce produkuje na 850 000 párů bot ročně; 46 % produkce představuje sportovní obuv a 54 % módní výrobky. Módní obuv Munich je populární v asijských státech, zejména v Japonsku.

Zákazník nemusí čekat na vybraný model

Značka Munich se rozhodla posílit svůj image moderního brandu a inovátora v oblasti marketingu. Využívá pasivní UHF technologii ve standardu EPC pro poskytování informací o produktu jakož i a o dalším sortimentu zákazníkům prostřednictvím speciálního displeje. Řešení zákazníků výrazně šetří čas: nemusejí čekat na obsluhu, která hledá jejich velikost v potřebné barvě ve skladu. Systém, jehož základ tvoří interaktivní displeje zn. AdvanLook a cloudové SW řešení Gescode, byl poprvé zaveden v říjnu 2014 ve specializovaném obchodě s dětskou obuví Mini Munich ve městě La Roca nedaleko Barcelony. Technologii si zákazníci okamžitě oblíbili a jejich počet rychle vyrostl; zrychlil se průběh nákupů, zaměstnanci se stali produktivnějšími a obchod stejně jako značka získaly věhlas.

Portfolio RFID řešení pro maloobchod

Na počátku stála snaha nabídnout zákazníkovi něco nového, učinit nákup zajímavějším a zábavnějším. Management oslovil svého dodavatele systémů pro POS, firmu Gescode, která mu doporučila řešení nabízené pod značkou AdvanLook (dodavatel Keonn Technologies). Keonn vyvíjí RFID systémy zaměřené na zatraktivnění nákupu, poskytnutí návštěvníkům obchodů to, čemu se říká „zážitek z nakupování“. Dalšími neméně podstatnými efekty různých projektů, které spojuje využití technologie RFID, jsou nárůsty prodejů a snížení nároků na prodavače na prodejní ploše. Do rodiny těchto systémů patří AdvanMirror – „chytré zrcadlo“, které nákup oblečení promění v zážitek. Zákazník přinese vybrané kusy oděvu označené visačkami s RFID tagy k zařízení a pověsí je na věšák, který je součástí panelu. Systém okamžitě detekuje konkrétní svršky či doplňky a zobrazí zákazníka oblečeného v daný kus. Nakupující pak na displeji přeskakuje mezi všemi kusy oblečení, které si k zrcadlu přinesl a prohlíží se „v nich“. Systém mu nabídne další podobné produkty nebo mu doporučí vhodné doplňky.

Řešení nabízené na trh pod názvem AdvanRobot je letošní novinkou. Pohyblivý autonomní modul projíždí po zadané trase skladovými prostory a provádí automaticky inventuru položek (zpravidla produktů oděvního průmyslu). Největšímu zájmu firem z maloobchodního sektoru se ovšem těší AdvanLook nabízený od loňského roku. Pro svoji relativně nízkou pořizovací cenu a nenáročnou instalaci o něj mají zájem společnosti, které dosud s RFID nemají zkušenost nebo uživatelé, kteří technologii využívají pouze za účelem sledování zásob.

Inteligentní asistent nákupu

AdvanLook můžeme chápat jako inteligentního asistenta nákupu. Zákazníkům poskytuje rozšířené informace o produktech bez nutnosti volat personál. Interaktivní panel s displejem (41,3×13,8") může být zapuštěný do stěny. Infrastrukturu systému dotváří vestavěná UHF RFID čtečka, antény a počítač, dále obrazovka videa, která se obvykle instaluje ve výšce očí a je k dispozici ve třech rozměrech (22", 42" a 46").

Každá bota vystavená na prodejní ploše je označena pasivním EPC Gen 2 UHF RFID tagem (zn. Smartrac). Zákazník si vybere botu a přiblíží se s ní k interaktivnímu panelu, čímž dojde k načtení tagu. SW podpora systému AdvanLook nabízená pod značkou AdvanCloud spravuje data z každého tagu a informace o skladových zásobách prodejny. Do SW systému je integrován modul pro POS. Systém AdvanLook asociuje identifikační číslo (EPC) každé boty v tagu s produktem, který se zobrazí na dotykovém displeji. Nakupující ocení škálu možností, jako je seznam velikostí vybrané obuvi, které jsou k dispozici, barevných variant a podobných modelů, které by je mohly zajímat. Pomocí dotykové obrazovky vybírají kombinace barev a velikostí různých modelů a hned si je mohou vyžádat; systém informuje zaměstnance o požadavku a ti jej obratem uspokojují.

Software AdvanCloud pamatuje také na generaci sociálních sítí: zákazníci se mohou o svůj nákupní zážitek podlit s ostatními pomocí Facebooku, Twitteru nebo Google+.

Sběr a analýza historických dat

Primárním cílem zavedení systému je zvýšení prodejů tím, že systém zákazníkům pomáhá najít potřebné zboží a inspiruje je k dalšímu možnému nákupu. Současně shromažďuje historická data, díky čemuž management obchodu přesně ví, které položky se těší největšímu zájmu. Porovnáním údajů o počtu zobrazení konkrétního produktu s množstvím reálně prodaných kusů mohou manažeři analyzovat příčiny, proč se daný výrobek dobře (ne)prodává: pokud jsou boty často zákazníky zobrazovány, ale neprodávají se, znamená to, že je pravděpodobně nutné snížit cenu, popř. doplnit boty v nejběžnější velikosti. Tím, že je řešení cloudové, mají k němu manažeři usnadněný přístup; snadno mohou porovnávat data o prodejích konkrétních výrobků v určitých lokalitách (to se týká sítí obchodů), nebo zakládat nové kolekce uvedené do prodeje.