Restaurace začaly využívat systémy na bázi aktivního RFID: technologie pomáhá rychle dopravit jídlo zákazníkům, shromažďování cenných dat z provozu pak slouží ke zlepšování fungování gastronomických provozů.

Již několik tisíc restaurací z celého světa zavedlo systém společnosti HME Wireless pro podporu dodávek objednaného jídla zákazníkům. Koncept tzv. „fast casual restaurant“ představuje rapidně rozvíjející se gastronomický segment. Jeho největší rozmach začal po roce 2010; vyplňuje mezeru v nabídce mezi samoobslužným fastfoodem a klasickou restaurací s plným servisem. Fast casual podniky na rozdíl od řetězců rychlého občerstvení nabízejí bohatší menu a jejich kuchyně není založena na zmražených a jiných polotovarech. Jejich kuchaři připravují pokrmy dle objednávek hostí. Interiéry se vyznačují vyšší úrovní vnitřního vybavení a dekorací, čímž se přibližují klasickým restauracím. Průměrná cena jídla se zde však pohybuje níže, mezi osmi a patnácti dolary. Od tradičních restaurací se daný formát liší v šíři poskytovaných služeb, chybí zde číšníci obsluhující přidělené stoly. Objednávky roznášejí tzv. food runners (ti v klasických restauracích fungují jako spojky mezi kuchyní a číšníky); výjimkou nejsou ani plně samoobslužné fast casuals. O těch však nyní řeč nebude. U většiny podniků objednávky jídel a nápojů hosté provádějí u speciálního pultu, poté se usadí u stolu, kam personál donese objednané porce jakmile jsou hotovy.

Inspirace lokalizačními systémy v nemocnicích

Rychlost donášky objednaného pokrmu na správný stůl je pro vedení restaurací typu fast casuals zásadním faktorem v boji o přízeň hostů. Ve většině podniků návštěvník obdrží kartu s číslem, kterou na stole vystaví tak, aby ji personál dobře viděl a jídlo rychle donesl. Ovšem ve větších restauracích s desítkami stolů, s více místnostmi a např. terasami či zahrádkami, se proces donášky výrazně zpomaluje. Celkem běžná bývá situace, kdy roznašeč nemůže najít správné číslo, resp. stůl, na nějž nese objednané jídlo, musí se ptát u stolů tak dlouho, dokud nenajde „svého“ příjemce. Jídlo do té doby může vystydnout!

V roce 2010 si tohoto problému všimli ve firmě HME Wireless. Inspiraci našli v nemocnicích. „Zkoumali jsme využití RTLS (real-time-locating-system; pozn. red.) ve zdravotnickém sektoru a rozhodli se navrhnout vlastní RTLS řešení určené pro restaurace,“ říká Russ Ford ze společnosti HME Wireless.

Výsledkem dvouletého vývoje je řešení, které firma od roku 2013 nabízí komerčně. Jeho základem jsou aktivní RFID tagy o frekvenci 915 MHz (nebo případně o dalších frekvencích) využívající patentovaný air-interface protokol. S jeho pomocí každý tag vysílá své jedinečné identifikační číslo a přijímá čísla dalších tagů, které se nacházejí v jeho blízkosti. Vývojáři se přiklonili k aktivnímu RFID kvůli tomu, že na rozdíl od technologie pasivního RFID nevyžaduje, aby se personál přibližoval k tagu a vyvíjel úsilí k jeho načtení.

Lokalizační řešení HME Wireless Vuze Table bylo navrženo tak, aby zaměstnancům restaurací okamžitě poskytovalo informace, pro který stůl je určena ta která objednávka. Managementu restaurací řešení poskytuje cenná data o výkonu personálu. Řešení zahrnuje dva typy tagů. Tagy určené pro zákazníky a tagy, které se montují zespoda na jídelní stoly. Infrastrukturu systému dotváří RFID brána vybavená čtečkou, která sbírá data ze všech tagů a předává je do informačního systému. Software může samostatně fungovat na místním počítači nebo může být umístěno na cloudovém serveru. Další možností je hybridní řešení, tvořené SW, který lokálně ukládá data získávaná z RFID infrastruktury, a současně tyto informace v předem nastavených intervalech zasílá na cloudový server.

Komunikace tagu klienta a statických tagů

Zákazník vejde do restaurace a nejprve u pultu objedná a zaplatí vybrané jídlo. Obsluha pokladny vydá hostovi RFID tag a zadá číslo vytištěné na tagu do počítače pokladního systému. Řešení předá data o objednávce do kuchyně, kde se zobrazí na obrazovce. Převzetím tagu zákazníkem začíná aktivní proces přenosu dat přes RFID infrastrukturu. Host jde směrem do sálu restaurace, statické tagy v blízkosti tagu hosta vysílají signály, které zákaznický tag shromažďuje a vysílá RFID bráně. Informační systém eviduje, že se strávník pohybuje prostorem restaurace a hledá volný stůl. Poté, co si host sedne, pokládá tag na tůl. Tag předá identifikační číslo a údaj o poloze nejbližších tagů a tím systém zjistí konkrétní stůl, který si zákazník vybral.

Roznašeč jídla si nejprve na displeji v kuchyni zjistí číslo tagu, kterému odpovídá hotová objednávka. SW zaměstnance informuje o umístění stolu, u kterého sedí zákazník čekající na objednané jídlo. Poté, co jídlo doputuje na klientův stůl, obsluha odebere tag. Tím SW dostává informaci o tom, že bylo jídlo doneseno. Tag je odnesen zpět do kuchyně, kde je připraven pro další použití; informační systém přitom zaznamenává dobu deaktivace tagu/realizace donášky.

Zaměstnanci pod kontrolou

Tato data manažerům restaurací pomáhají zlepšovat servis: například mohou zjistit, jak dlouho hostům trvá nalezení volného stolu, zda příliš dlouho nečekají na jídlo či zda se zaměstnanec při návratu do kuchyně pro další objednávky příliš neloudá.

Nicméně hlavním smyslem implementace daného řešení je zajistit rychlý roznos jídel strávníkům na stůl. Přímým důsledkem je zvýšení „propustnosti“ jídla a samozřejmě prodejů; výraznou výhodou je pak zlepšení služeb a zvýšení spokojenosti a loajality hostí. Ti dostávají svá jídla z kuchyně horká a čerstvá a zaměstnanci neztrácejí čas hledáním stolů.

Síť Grub Burger Bar provozuje restaurace v Texasu, Louisianě, Floridě, Georgii a Pennsylvánii. V každé nově otevřené franšíze RFID řešení bez výjimky zaváděla. Bowen Eason, ředitel sítě Grub Burger Bar, toto strategické rozhodnutí komentuje takto: „Zákazníci mají rádi moderní technologie. Přitom oceňují, že dostávají jídlo rychle. Starší pobočky jsme také vybavili. Burgery horké a saláty chladné zákazníci dostávají i v nich.“

Od uvedení řešení na trh počet objednávek exponenciálně roste. V Austrálii bylo systémem vybaveno již 700 restaurací a do konce letošního roku má být dokončeno 2000 instalací v celkem dvaceti pěti zemích.